Sunday, March 26, 2017

Tokoh Seni Kaligrafi Antarabangsa Sheikh Abdul Aziz Affandi Al-Rifa'ie (1871-1934M)

Sheikh Abdul Aziz Affandi Al-Rifa'ie

Sheikh Abdul Aziz Affandi Al-Rifa'ie (1871-1934M)
Sheikh Abdul Aziz Affandi AI-Rifa'ie dilahirkan di Qasbah, Terabezon, Turki pada tahun 1871M (1288H). Ketika berusia Iima tahun ia pindah bersama ayahnya Abdul Hamid Afandi menuju ke Istanbul. Kecenderungannya terhadap seni khat jelas terlihat ketika beliau masih menuntut ilmu di sekolah kanak-kanak dikampungnya. Karena kecenderungan ini, Sheikh Abdul Aziz Al-Rifa'ie telah diserahkan sendiri oleh ayahnya kepada penulis khat tersohor ketika itu bernama Baqqal Arif Afandi untuk mempelajari khat. Dia mendalami Khat Thuluth dan Nasakh dari Sheikh Baqqal sementara Khat Thuluth Jalli dan Ta 'liq dipelajari dari Sheikh Sami Affandi.

Pada tahun 1922M, beliau berhijrah ke Kairo, Mesir atas undangan Raja Fuad I, yaitu Raja Mesir pada waktu itu untuk menulis Mhushaf baginya. Kemudian beliau terus menetap di Mesir dan menjadi instruktur seni khat di Institut Kerajaan Tahsing AI-Khutut Khalil Agha, Kairo dan di sekolah AI-Syeikh Salih selama 11 tahun. Selama periode itu ia membantu mendirikan dua sekolah yang Bermatlamatkan mengindahkan khat-khat Arab.

Dia telah menjadi kepala sekolah dan guru khat bagi kedua sekolah itu. Selama periode itu juga banyak buku-buku dan tulisannya yang dicetak serta masih digunakan sampai sekarang. Di Mesir, seluruh penulisannya dikembangkan dalam berbagai bentuk.

Setelah berada di Mesir sehingga umur 70an, beliau kembali ke negara asalnya di Turki dan seterusnya pada 1934M (1353H), ia meninggal dunia dan jenazahnya dimakamkan di Pemakaman Adranah Qabi, di Istanbul, Turki. Jasa Sheikh Abdul Aziz Al-Rifa'ie sangat besar dalam pengembangan kesenian Islam. Ia telah menulis sebanyak 12 mushaf, helaian-helaian kesenian khat, menciptakan kertas Al-lbro dan menciptakan berbagai motif seni dekoratif. Seni penulisannya sangat berpengaruh di Mesir dan namanya selalu dijulang dikalangan penulis-penulis khat Mesir

Sheikh Abdul Aziz Affandi Al-Rifa'ie

Sheikh Abdul Aziz Affandi Al-Rifa'ie

Related Posts

Tokoh Seni Kaligrafi Antarabangsa Sheikh Abdul Aziz Affandi Al-Rifa'ie (1871-1934M)
4/ 5
Oleh